بازیگری ایده تا تولید / مقدماتی
دوره ای برای علاقمندان به بازیگری و بازیگردانی
طول دوره: 14 جلسه سه ساعتی (42 ساعت) یک و نیم ساعت نظری / یک و نیم ساعت کارگاه
مدرس دوره: مسعود ملکوتی نیا
شهریه دوره: 20،000،000 ریال (دو میلیون تومان)
کد تخفیف 40 درصد ویژه دانشجویان دانشگاه صداوسیما: iribu1403
کد تخفیف 20 درصد ویژه دانشجویان دانشگاههای دیگر: stude1403
کد تخفیف 20 درصد ویژه بازنشستگان و کارکنان سازمان صداوسیما و خانواده محترم ایشان: iribo1403
---------------------------------
هدف از برگزاری دوره:
دوره بازیگری ایداه تا تولید، فرآیندی ست که برآیندش منتج و منجر به شناخت نقطه شروع برخورد بازیگر با نقش تا اجرای آن خواهد بود. مسیری که بیش و پیش از استعداد، نیازمند آموختن و بکار گیری شناخت انواع تکنیک هاست.
مهارتی که دانش آموخته، در پایان دوره قادر به انجام آن خواهد بود:
هنرجویان دوره باید بتوانند با تکیه بر دانش مبتنی بر سبک ها و ابزار بازیگری، فرآیند رسیدن به نقش را تسریع و تسهیل کرده و البته، تبدیل دانش به مهارت حرفه یی د رآمد زا را مهدوف شوند. شناخت راههای رسیدن به نقش، ابزار بازیگر، نوع تعامل با اعضاء گروه، شناخت ویژگیهای خود مبتنی بر هوش هیجانی، آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات متداول و البته مرتبط با حرفه ی بازیگری ، از جمله دادهها ی منجر به مهارت این دوره مبتنی بر یافتههای نظری و تمرینهای عملی کارگاهی خواهد بود.
پیش نیازهای دوره:
شامل قبولی در آزمون حضوری است که به سبب کم بودن تعداد جلسات دوره اولیه، این مهم و اجرای تست حضوری ضروری میباشد.
تجهیزات، لوازم و فضاهای تخصصی مورد نیاز برای اجرای دوره:
امکانات و تجهیزات کلاس مجازی و البته وجود کارگاه برای انجام تمرینات عملی
سرفصل دوره:
جلسه اول:
تعاریف ؛
شش درس نخست بازیگری
منبع: شش درس نخست بازیگری / ریچارد بولسلاوسکی / ترجمه حسن ملکی
- مشاهد ه
- تخیل (حافظه احساسی)
- تمرکز
- ریتم
- شخصیت پردازی
- کنش دراماتیک
جلسه دوم:
شناخت اجزای آثار دراماتیک مرتبط با بازیگری؛
منبع: شناخت عوامل نمایش / ابراهیم مکی / نشر سروش
- انواع شخصیت به لحاظ ساخت و بافت (نوعی ، همه جانبه ، قراردادی، قالبی،تمثیلی،نمادین)
- انواع شخصیت به لحاظ حضور در داستان (محوری، مخالف،فرعی،مکمل،هم راز)
- انواع شخصیت به لحاظ تغییر تحول ( پویا ، ایستا)
- شرایط تغییر شخصیت و چگونگی بازنمود آن در بازی بازیگر
جلسه سوم:
پنج حلقه طلایی بازیگر؛
منبع: چشم کارگردان ، درس نامه یی جامع برای بازیگران و کارگردانان / جان آهارت / ترجمه صمد
چینی فروشان / نشر سمت
- به خاطر سپردن
- احساس کردن
- پروردن نقش
- سوار نقش شدن
- بازی نقش
جلسه چهارم:
مراحل رسیدن به نقش؛
منبع: کتب متعدد بازیگری
- مواجهه با نقش
- دورخوانی
- Play reading
- تبدیل واژه به تصویر
جلسه پنجم:
چگونگی تحلیل نقش مبتنی بر متن / فیلمنامه و نمایشنامه ؛
منبع : درآمدی بر داستان نویسی و روایت شناسی / فتح الله بی نیاز / نشر افراز
منبع : مقدمه یی بر شناخت ساختار نمایش / ملکولم مایز کلسل / ترجمه حسن پارسایی / نشر فرهنگ
کاووش
منبع : آناتومی ساختار درام / نصرالله قادری
- شناخت ژانرها؛
- شناخت مقدماتی سبک ها؛
- مفهوم فضای نمایشی و بازیگر؛
- شناخت اجزاء ارکان Plot و ارتباط درام و بازیگری؛
جلسه ششم :
تعامل و تبادل با گروه؛
منبع : دستور زبان نما / روی تامپسون و ... / ترجمه محمد گذر آبادی / نشر ساقی
منبع : دستور زبان تدوین / روی تامپسون و ... / ترجمه محمد گذر آبادی / نشر ساقی
- شناخت حرکات دوربین ؛
- شناخت عوامل تولید ؛
- شناخت انواع نما ؛
- شناخت انواع تدوین ؛
***این جلسه استثنائا فاقد بخش عملی بوده و صرفا نظری خواهد بود.
جلسه هفتم :
شناخت سبک های بازیگری بخش نخست ؛
منبع : آموزش و پرورش بازیگر در قرن بیستم / آلیسونهاج / مترجم داود دانشور و ... / نشر
سمت
- مقدماتی بر سیستم استانیسلاوسکی
- مقدماتی بر مایرهولد و بیومکانی ک
- مقدماتی بر ژاک کوپ و
- مقدماتی بر نظریات میخاییل چخوف
- مقدماتی از بازیگری متد
جلسه هشتم :
شناخت سبک های بازیگری بخش دوم ؛
منبع : آموزش و پرورش بازیگر در قرن بیستم / آلیسونهاج / مترجم داود دانشور و ... / نشر
سمت
- مقدماتی بر نظریات پیتر بروک
- مقدماتی بر نظریات گروتفسکی
- مقدماتی بر نظریات جوزف چاپکین
- مقدماتی بر نظریات یوجینیو باربا
- مقدماتی بر بازیگری گونهها نمایش شرق
- بازی برای مخاطب